SONOOR interieur en architectuur

Ontwerpen en het psychologische effect van kleur, vorm en ruimte.

Alles om je heen is vormgegeven, want een goed ontwerp gaat verder dan esthetiek. Het is een krachtig instrument dat gedrag kan sturen en emoties kan oproepen. Van de architectuur van de stad en een gebouw, tot het interieur van een ruimte en de grafische elementen van een merk – elk detail doet ertoe. Maar hoe werkt dit nou precies? In deze blog verkennen we hoe kleur, vorm en ruimte onze gevoelens en acties beïnvloeden en welke impact deze ontwerpkeuzes maken.

  1. Kleur is de taal van emotie

Kleur is een krachtigste tool in het ontwerp. Let maar eens op de hoeveelheid bedrijfslogo’s die rood en blauw combineren. Kleurenpsychologie richt zich op de vraag hoe en in welke mate kleuren onze gedachten en emoties beïnvloeden.
Dit is niet alleen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en associaties, maar ook op culturele en historische betekenissen. Door de eeuwen heen hebben mensen kleuren ingezet om macht, emoties en symboliek over te brengen.

Kleuren kunnen energie uitstralen, een associatie bij je oproepen of juist kalmte brengen. Dit is hoe kleuren doorgaans werken:

  • Rood is een van de sterkste signaal- en waarschuwingskleuren. Het staat voor zelfvertrouwen, kracht, vitaliteit, activiteit, dynamiek, passie en erotiek. Het is de kleur van leven en liefde, maar ook van rivaliteit, woede en agressie. Rood wordt geassocieerd met energie en urgentie. Ideaal voor ruimtes die actie stimuleren.
  • Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur – bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo’s. Ruimtelijk wordt het vaak ingezet in kantoren en gezondheidsinstellingen om focus en kalmte te bevorderen.
  • Groen heeft een sterke associatie met natuur en balans. Perfect voor ruimtes waar je wilt ontspannen of herstellen, zoals woonkamers of wachtruimtes. Groen wordt geassocieerd met hoop en leven, met natuur, gezondheid en recreatie. Maar het belangrijkste is dat groen, net als blauw, kalmerend en ontspannend werkt.
  • Geel staat voor warmte, energie en vrolijkheid. Voor ontwikkeling, streven naar vrijheid, nieuwsgierigheid, spontaniteit, openheid, verwachting en creativiteit. Geel is ideaal tegen depressieve stemmingen en kan zelfs het concentratievermogen verhogen. Geschikt voor plekken waar creativiteit moet worden gestimuleerd, zoals brainstormruimtes of kinderdagverblijven.
  • Oranje staat voor jeugd, energie en levensvreugde. De kleur lijkt nog warmer dan geel en staat voor avontuurlijkheid, optimisme en gezelligheid. Oranje is ook een extravagante kleur.
  • Roze combineert de kracht en liefde van rood met de onschuld in wit. Lichtroze staat voor poederachtige tederheid, gevoeligheid en onschuld.
  • Donkerroze is sterker en expressiever dan lichtroze, er zit immers meer rood dan wit in. Het staat meer voor fascinatie, levensvreugde, toewijding en sensualiteit. Maar het staat ook voor romantiek, extraversie en de wens om op te vallen.

In de praktijk: Een hotelinterieur in zachte en neutrale aardetinten, gecombineerd met groen, kan een gevoel van welzijn en luxe uitstralen. Terwijl een interieur met grafische prints in contrasterende kleuren energie en dynamiek kan communiceren.

Let er echter op dat de locatie er ook toe doet; ontwerp je hetzelfde serene hotelinterieur in een drukke stad, dan heeft dat een andere effect dan in de natuur, zoals het bos of de duinen. In de natuur moet hetzelfde interieurontwerp nog een stap dieper gaan om hetzelfde rustgevende effect te bereiken, dan dit interieur midden in een drukke stad; dan is het effect veel sneller sereen en kalmerend.

interieurarchitectuur gecombineerd met grafisch ontwerp in een hotel

  1. Ontwerpen met vorm en structuur

Hoe we ruimte ervaren kunnen we beïnvloeden door vormen en structuren.  De psychologie achter vormen laat zien hoe we ze onbewust interpreteren:

  • Ronde vormen worden als vriendelijk en toegankelijk ervaren. Denk aan meubels met zachte rondingen of logo’s met cirkels. Een cirkel straat kracht uit. Omdat het geen scherpe randen heeft oogt deze vorm beschermend. De cirkel staat ook voor perfectie, gemeenschap, eenheid, oneindigheid en vriendschap.
  • Een ovaal is iets minder krachtig dan de cirkel, maar is daardoor wel iets zachter en toegankelijker.
  • Organische vormen zijn vrije vormen met gebogen lijnen. Deze vormen zijn flexibel en geven een gevoel van comfort. Organische vormen worden geassocieerd met plezier, interesse, spontaniteit, beweging en creativiteit.
  • Rechte lijnen en hoeken stralen professionaliteit en stabiliteit uit. Ideaal voor zakelijke interieurs of architectuur.
    Een vierkant is een krachtige en sterke vorm, hij oogt solide en door de gelijke hoeken straalt de vierkante vorm balans en vertrouwen uit.
    Een rechthoek is ook sterk en solide. Hij maakt een rationele indruk en straalt orde, stevigheid en stabiliteit uit.
    Een driehoek is door de scherpe hoeken ook een krachtige vorm. Hij wordt vaak gebruikt in wetenschap en religie. De driehoek oogt doelgericht en energiek.
  • Symmetrie en een lijnenspel kan orde en stabiliteit uitstralen. En een lijnenspel creëert beweging. Horizontale lijnen zorgen voor rust en kalmte en diagonale lijnen ogen dynamisch en zorgen voor snelheid. Golvende lijnen stralen energie uit.
  • Asymmetrie creëert een speels en modern gevoel, wat past bij creatieve merken en een eigentijdse inrichting.

In de praktijk: Een kantoorruimte met strakke lijnen en open hoeken kan vertrouwen en efficiëntie uitstralen, terwijl een woonkamer met organische vormen gezelligheid en zachtheid bevordert.

Heb je een jonge onderneming die betrouwbaar wil overkomen, dan zijn ronde vormen en rood een goede combinatie. Cirkels worden geassocieerd met vriendelijkheid en toegankelijkheid, en het straalt kracht en perfectie uit. Terwijl rood staat voor zelfvertrouwen, kracht en energie.

Het gaat erom dat je de juiste combinaties maakt want deze versterken gevoelens en associaties. Daarnaast hebben veel bedrijven natuurlijk veel meer dan één kenmerk en met een goed ontwerp van zowel je identiteit als je interieur is je boodschap bijzonder helder en krachtig.

 

  1. Ruimtelijk ontwerp: hoe we de wereld om ons heen beleven

De manier waarop een ruimte is ingedeeld, beïnvloedt direct hoe mensen zich voelen en gedragen. Maar de individuele beleving van een omgeving is heel complex, daarom beschrijven we alleen een paar sleutelprincipes.

  • Open ruimtes bevorderen samenwerking en communicatie, maar kunnen ook overweldigend zijn zonder duidelijke zones of afscheidingen. Mensen ervaren over het algemeen meer stress wanneer er te veel mensen om ons heen zijn. In een ruimte met heel veel mensen verliezen we de controle en dat maakt onze omgeving op dat moment onvoorspelbaar.
  • Knusse nissen creëren een gevoel van veiligheid en zijn ideaal voor plekken waar mensen zich willen terugtrekken, zoals een bibliotheek of een leeshoek. In een kantooromgeving creëer je zulke nisjes voor een kort overleg met een collega, voor het plegen van een telefoontje of om even een korte taak af te kunnen ronden.
  • Hoge plafonds geven een gevoel van vrijheid. Een relatief kleine plattegrond met een hoog plafond geeft het gevoel dat een ruimte groot is, terwijl een grotere ruimte met een laag plafond als benauwd en drukkend wordt ervaren.
  • De blootstelling aan natuurlijk daglicht wordt in verband gebracht met een betere cognitieve prestaties zoals concentratie en geheugen. Daglicht heeft een positieve invloed op ons gevoel van welzijn, productiviteit, gezondheid en concentratie. We voelen ons gelukkiger en tevredener presteren beter.
    Ook heeft een heldere, lichte en luchtige leefomgeving een positief effect, omdat het ons gevoel van ruimte en vrijheid vergroot, wat kan helpen bij het verminderen van stress.

In de praktijk: In restaurants worden vaak verschillende zones gecreëerd, zoals open tafels voor groepen en meer intieme ruimtes voor stellen. De betere restaurants kiezen doorgaans niet voor een maximale bezetting maar houden overvloedig ruimte tussen de tafels, zodat gasten minder stress ervaren dan wanneer het restaurant vol is.

  1. De synergie van disciplines

Wanneer architectuur, interieurontwerp en grafisch design elkaar versterken, ontstaan er bijzondere dingen. Een eigentijdse werkomgeving die stabiliteit en betrouwbaarheid wil uitstralen en zich tegelijkertijd bekommert om het welzijn van de medewerkers kan kiezen voor een palet van blauw en grijs, strakke lijnen en symmetrie. Groene accenten, ronde details, daglicht, moderne werkplekken met slimme vergaderruimtes benadrukken dat het bedrijf met de tijd meegaat en investeert in het comfort en welzijn van medewerkers.

Subtiele merkdetails en moderne technologie laten zien dat het bedrijf met de tijd meegaat, terwijl het is gebouwd op een stabiele basis. Het resultaat is een kantoor dat vertrouwen uitstraalt en tegelijkertijd het welzijn en de efficiëntie van medewerkers ondersteunt.

Ontwerp is meer dan esthetiek

Elk element in een ontwerp vertelt een verhaal. Door de psychologie van kleur, vorm en ruimte slim in te zetten, kunnen we emoties sturen, gedrag beïnvloeden en onvergetelijke ervaringen creëren.

Met de juiste keuzes creëer je niet alleen schoonheid, maar ook impact.

Wil jij dat ook, of weten over hoe wij design gebruiken om emoties en gedrag te sturen? Neem contact met ons op!

Andere artikelen